Voorzieningen op verzorgingsplaatsen

Een analyse van het juridisch landschap voor voorzieningen voor het openbaar verkeer op verzorgingsplaatsen van het hoofdwegennet

Duurzamere mobiliteit heeft gevolgen voor de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen van het hoofdwegennet waar automobilisten onderweg kunnen tanken, laden, rusten, eten en drinken. Dat is zichtbaar in de besluitvorming en geschillen over laadpunten, brandstofverkooppunten en andere voorzieningen langs de snelwegen.

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat brachten Olaf Kwast en Eva Kooreman van Wetgevingswerken dit juridische landschap in kaart voor de vernieuwing van het voorzieningenbeleid. Deze analyse is vorige week openbaar gemaakt door het ministerie bij de verzending van de kamerbrief over de verzorgingsplaats van de toekomst.

Naast de oude wettelijke kaders van de Wet beheer rijkswaterstaatswerken en de Benzinewet, spelen de Dienstenrichtlijn, ongeschreven regels over de tweewegenleer, openbare zaken en schaarse rechten en de verhouding tussen overheid en markt een belangrijke rol in de vraagstukken rondom verzorgingsplaatsen. En dat tegen de achtergrond van de klimaatdoelen, de energietransitie, schaarste en veranderingen in mobiliteit.

Dat maakt de plaatsen waar we routinematig onderweg even tanken, laden of stoppen voor een pitstop tot een boeiend terrein van rechtsontwikkeling.

Meer informatie?

Neem contact op met Olaf Kwast.

Het advies van Wetgevingswerken is hier beschikbaar:

Vorige
Vorige

Komt er een Sportwet?

Volgende
Volgende

Een welingelicht gemeenteraadslid telt voor twee