Nieuw decentraal omgevingsrecht
Met de Omgevingswet komt een einde aan de fragmentatie van de decentrale regelgeving over de fysieke leefomgeving over verordeningen die soms autonoom zijn, soms in medebewind zijn vastgesteld en soms eigenlijk helemaal geen verordeningen zijn maar daarop lijkende specifieke rechtsfiguren zoals het bestemmingsplan en daaraan verwante instrumenten. Dit blog bespreekt het nieuwe landschap onder de Omgevingswet voor het decentraal omgevingsrecht.
De waarde van de wet
De Raad van State bracht vandaag haar jaarverslag uit over 2018. In de algemene beschouwingen gaat de Raad in op ontwikkelingen in wetgeving: het proces van wetten vaststellen en de inhoudelijke normstelling. Hier volgt een samenvatting van de beschouwingen van de Raad van State.
Het "casco" omgevingsplan
In opdracht van de VNG heeft Wetgevingswerken samen met Interra een juridische voorbeeldstructuur gemaakt voor de regels van het omgevingsplan, dat opstellers van een omgevingsplan kan inspireren en dat kan helpen bij het ontwikkelen van omgevingsplannen onder de Omgevingswet.
Wat maakt publieke rechten schaars?
Het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde (RIP) levert geen schaarse publieke rechten op, waarop het beginsel van gelijke kansen moet worden toegepast. Dat sprak de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vandaag uit.
Geldigheidsduur schaarse vergunningen
Nu in de rechtspraak duidelijk is dat schaarse vergunningen voor economische activiteiten niet voor onbepaalde tijd mogen worden verleend, worstelen bestuursorganen met de vraag welke duur een schaarse vergunning dan wel moet hebben. De Dienstenrichtlijn en ook de handreiking schaarse vergunningen die in opdracht van de VNG is opgesteld, bieden hiervoor enige aanknopingspunten maar de keuzes zullen steeds per vergunningstelsel, afhankelijk van de aard van de activiteit, gemaakt moeten worden. Dus hoe kom je als bestuur aan de juiste informatie voor het bepalen van de geldigheidsduur en andere relevante factoren van het verdelingsbeleid?
Handreiking schaarse vergunningen
De handreiking schaarse vergunningen is deze week door de VNG gepubliceerd. Wetgevingswerken schreef de handreiking in opdracht van de VNG.
Een Mobiliteitswet?
Wat betreft de demissionaire minister van Infrastructuur en Milieu komt er een Mobiliteitswet waarin de achtergrondregels die ons transport en personenvervoer beheersen niet alleen bij de tijd worden gebracht maar zodanig vormgegeven dat ze innovatie faciliteren in plaats van afremmen. Mobiliteit wordt immers steeds meer een modaliteitsonafhankelijke dienst. Maar wat zijn nu eigenlijk de rechtsvormen van onze mobiliteit?
Nieuw lokaal omgevingsrecht
De Omgevingswet biedt een grootschalige opklaring van regeling en bestuur van de fysieke leefomgeving. Gemeentebesturen krijgen een nieuwe regelgevende bevoegdheid met het omgevingsplan. De flexibiliteit en afwegingsruimte die deze bevoegdheid biedt vraagt om een innovatief gebruik van wetgevingstechniek. De Omgevingswet geeft belangrijke voorbeelden en suggesties voor het gebruik van deze nieuwe bevoegdheid. Deze putten de wetgevingstechnische mogelijkheden echter lang niet uit. In dit blog enkele aandachtspunten voor de makers van gemeentelijke omgevingsplannen in vogelvlucht.
De structuur van de energietransitie
Het gebruik van fossiele energie naar dichtbij nul brengen in 2050 is een langjarige, geweldig complexe transitie. Volgens de Energieagenda is wetgeving een mogelijkheid. Anderen vragen om een Klimaatwet, maar welke? Zoeken naar de verbindende factor in de structuur van de energietransitie.
Wat is een persoonsgebonden budget?
Het persoonsgebonden budget (pgb) staat sinds de hervorming van de langdurige zorg volop in de belangstelling. Een pgb maakt het mogelijk dat degene die op zorg, hulp of ondersteuning is aangewezen daarover zelf regie voert. Alleen al onder de Wlz is bijna anderhalf miljard euro's beschikbaar voor pgb's van zorgkantoren (art. 8.1 Regeling langdurige zorg). Daarnaast besteden gemeenten en zorgverzekeraars ook veel geld aan zorg en ondersteuning via pgb's, zodat het totaalbedrag aan zorg dat met pgb's wordt bekostigd op een veelvoud daarvan uitkomt. De perikelen rondom de invoering van het trekkingsrecht door Sociale verzekeringsbank en de noodzaak om aandacht te besteden aan fouten en fraude, nemen daarom niet weg dat het pgb niet meer uit de zorgbekostiging is weg te denken. Maar wat is een pgb eigenlijk in juridische zin?
Schaarse vergunningen regelen
Zeven lessen voor gemeentelijke regelgevers die zijn afgeleid uit de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 2 november 2016 over schaarse vergunningen, gelijke kansen en transparantie.